Pro Cultura Christiana-díjban részesült Orient Enikő

A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia Pro Cultura Christiana-díjat adományozott Orient Enikő textilművésznek. A kitüntetést a testület nevében a konferencia elnöke, Veres András püspök adta át január 20-án Budapesten. A díjjal a püspöki konferencia elismerését fejezi ki azért a szolgálatért, amelyet munkássága folyamán Orient Enikő a katolikus kultúra továbbadásáért végzett.

    Orient Enikő 1953-ban született Budapesten. Katolikus családban nevelkedett, ahol fontosnak tartották az értékek teremtését és mentését. A művésznő meglátása szerint: „Emlékeznünk kell a gyökereinkre, hogy bizalommal tekintsünk a jövőbe. A földi lét mellett nem szabad elfelejtenünk az égiekkel való kapcsolatot sem.”
    Enikő, mint a kisgyerekek általában nagyon szeretett rajzolni, és ez meghatározta egész életét. Felvételt nyert a kisképzőbe, azaz a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola Textil szakosztályába. Kiváló szaktanára Rónai Éva gobelinművész már ekkor felismerte tehetségét. Felsőfokú tanulmányait a Magyar Iparművészeti Főiskola Textil Tanszékén folytatta, ahol 1977 és 1982 között Polgár Csaba mestertanár mellett elsajátította a textilfestés sokrétű lehetőségeit. Pályafutása kezdetén – a főiskola előtt és után - néhány évig nagyipari tervezőként dolgozott.
    Időközben felvetődött a tanítás lehetősége, mivel felkérést kapott az induló Nádasdy Kálmán Alapfokú Művészeti Iskolába, először egy képzőművészeti csoport vezetésére, majd két esztendő elteltével szaktárgyak oktatására. Évtizedeken át tanított tárgykultúrát, kézművességet, textil szakot és innen is ment nyugdíjba.
Felívelő pályafutását jelzik az elnyert magyar és nemzetközi díjak. 1983-ban első alkalommal vehette át a Goldberger Textilművek jubileumi naptárpályázaton elért I. helyezését. 1990-ben megkapta a Fiatal Iparművészek Stúdiójának díját, valamint kétszer elnyerte a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének művész-tanári díját.
    Orient Enikő alkotásainak meghatározó eleme a látható és láthatatlan világ megjelenítése, motívumai természeti előképek. Szemlélete közel áll a japán művészethez, amiről így vélekedik: az origamihoz a kirigamihoz közel állok, illetve az egyszerű, természetes színű anyagokat is kedvelem, ami talán összekötő szál lehet a japán művészettel. Ezért sem meglepő, hogy nemzetközi versenyen három egymást követő évben is díjat kapott.
    A következetesség mellett mindig keresi az új kifejezési formákat, anyagokat, technikai megoldásokat, ily módon alakította ki a textil origamit. Az évenként megrendezésre kerülő Szent Erzsébet rózsája díj átadáson a kitüntetett egyik ajándéka az Enikő által készített csodás textil rózsacsokor. Enikő alkotásainak központi eleme - Prokopp Mária művészettörténész méltatása szerint - a kapcsolattartás Istennel és embertársaival. Ez a szemlélet tükröződik vissza alkotásaiban, mint például a Kenyér és bor színében című képben, a Miatyánk-ban vagy az Üdvözlégy című műben. „Nemcsak szakrális témával foglalkozom, de munkáimon mindenképpen látszik, hogy nem az élet fonákságait, hanem a jobbító szándékot próbálom megfogalmazni.” vallja a művésznő.   
    1985-től napjainkig számos hazai kiállításon láthattuk műveit egyéni és csoportos kiállításokon Budapesttől Szombathelyen át Kismartonig, Párkányig számos városban. Az utóbbi években az Ars Sacra Fesztiválon találkozhattunk textilmunkáival, legutóbb 2020 nyarán három kiállításon: Mátramindszenten, Kuklay Antal által írt könyv bemutatójával összekötött kiállításon, Martonvásáron a Tér-idő távlata című tárlaton és egy maszk-fotó kiállításon a Józsa Judit Galériában. Az új esztendőben 2021-ben a Szegedi Dóm Látogatóközpont virtuális kiállításán gyertyaszentelőig látható alkotásának címe: Fény az éjben, ami láthatóvá teszi azt az üzenetét is, hogy „Bár a nehézségeket én is megélem, de észre kell venni a fényt az éjben.”
    Orient Enikő életét átszővi a textil iránti szenvedélye, ahogy saját szavaival megfogalmazta: „A textil elvezeti az embert egész életében, a pólyától a szemfedőig.”