Válasszon évet, hónapot és napot.
H
K
SZ
CS
P
SZ
V
Evangélium

Mt 18,12-14

Egy alkalommal Jézus ezt a példabeszédet mondta tanítványainak: „Mit gondoltok? Ha valakinek száz juha van, és egy elcsatangol közülük, nem hagyja-e ott a kilencvenkilencet a hegyen, és nem megy-e, hogy megkeresse az eltévedtet? Ha aztán szerencsésen megtalálja, bizony mondom nektek: jobban örül neki, mint az el nem tévedt kilencvenkilencnek. Éppen így mennyei Atyátok sem akarja, hogy csak egy is elvesszen e kicsinyek közül.”
Tovább a Szentírás olvasó oldalra
Imádság

Imádság

Uram, Jézus Krisztus! Te vagy a Jó Pásztor, aki fáradhatatlanul keresel minket, még akkor is, amikor távol járunk tőled. Köszönöm, hogy fontos vagyok neked, ismersz engem és nevemen szólítasz. Hálás vagyok, hogy utánam jössz a sötétbe, a reménytelenségbe, és nem hagysz magamra tévedéseimben. Te soha nem mondasz le rólam, hanem fáradhatatlanul keresel, újra és újra utánam indulsz. Köszönöm, hogy nem a bűneim alapján ítélsz meg, hanem a szereteteddel felemelsz. Advent idején különösen is vágyom arra, hogy megtalálj és én újra rád találjak. Adj erőt melletted maradni, nálad megpihenni és benned örömöt találni!
Elmélkedés

Elmélkedés

A mai evangélium példabeszédében Jézus megmutatja, milyen az irgalmas Isten: nem ítélkező, hanem szenvedélyesen kereső. Isten egyetlen bárány miatt is elindul, mert az az egy is fontos számára. A világ logikája a többségre figyel: ha kilencvenkilenc megvan, akkor ez jó eredmény. De Isten logikája más, ő a kevésre is figyel: neki hiányzik az egy, mert nélküle nem teljes a nyáj, a közösség. Az elveszett bárány nem keresi a pásztort. A pásztor indul útnak és nem nyugszik, amíg meg nem találja.
Advent arról is szól, hogy Isten úton van, felénk tart. Csendben közeledik, türelemmel keres minket. Isten szeretete nem ismer akadályt. Ez az a szeretet, amely nem mond le rólunk akkor sem, ha mi már rég lemondtunk arról, hogy visszataláljunk hozzá.
A mi életünkben is vannak „elveszett” részek: megromlott kapcsolatok, utólag megbánt döntések, be nem gyógyult sebek, gyakran emlegetett sérelmek. Isten ezekre a területekre is elindul, mert neki nemcsak életünk rendben lévő kilencvenkilenc helye a fontos, hanem az is, ami gyógyításra, megújulásra vár. Ő nem fél szembenézni azzal, amit mi a legszívesebben elrejtenénk.
Advent tehát nemcsak várakozás a megváltó Istenre, hanem találkozás is vele. Hiszem-e, hogy értem jön? Engedem-e, hogy felemeljen és hazavigyen?
(c) Horváth István Sándor
Napi szent

Szent Juan Diego Cuauhtlatoatzin

december 9.

Szent Juan Diego Cuauhtlatoatzin (ejtd: Huán Diégo Káutlá-toácin) a jelenlegi Mexikó állam területén benszülött indiánok törzséből született 1474 körül. Mexikóváros mellett levő Tepeyac-dombon (ejtsd: Tepeják) megjelent neki az Istenszülő Szűzanya, és ezt a mélyen hívő, alázatos és buzgó embert arra kérte, hogy a jelenés helyén a Guadalupei Boldogságos Szűz tiszteletére templom épüljön. Ott hunyt el az Úrban, az 1548. esztendőben. Juan Diegót II. János Pál pápa 1991. május 6-án boldoggá, illetve 2002. július 31-én szentté avatta.

Szent Juan Diego CuauhtlatoatzinSzent Juan Diego Cuauhtlatoatzin

Juan Diego, 57 éves indián férfi szentmisére igyekezik a jelenés napján, amikor a csillagok alól valami le nem írható gyönyörű hangot hall, majd fényt lát, és valaki kedvesen nevén szólítja. A Szent Szűz jelent meg előtte és nahuatli nyelven arra kérte, menjen a mexikói püspökhöz, s mondja el neki óhaját: "Hőn kívánom, hogy itt egy kápolnát építsenek, ahol megmutathatom és felajánlhatom egész szeretetemet, segítségemet és oltalmamat, mert én vagyok a ti Irgalmas Anyátok!"

A spanyol püspök, Juan de Zumárraga kétkedve fogadja a kérést, és jelet kér. A negyedik jelenés alkalmával a Szűzanya kéri Juant, hogy a domb tetején - a hideg téli decemberben - szedje teli rózsával kötényszerű köpenye elejét, mutassa meg őneki és azután vigye el a püspöknek. A püspök igen csodálkozik azon, hogy ez időben rózsaszedésről beszél az indián, ám a köpeny leeresztésekor a rózsák kihulltával, gyönyörű Mária-kép válik láthatóvá a ruha elején. Zumárraga püspök térdre esik és könnyezve hálát ad az Istenanyának a rendkívüliségért. Két hét múlva már áll a fából épült első kápolna.

A köpenyt, (amelyet az indiánok tilmának neveznek) rajta a csodás Mária-képpel kiállítják, s kegyelmi hatásaként néhány év alatt 9 millió indián keresztelkedik meg. (A "guadalupe" elnevezés spanyol nyelvi félrehallás következménye, és nahuatli nyelven eredeti jelentése: a démon legyőzője.)

A Guadalupei Madonna képjelrendszere megérttette a bálványimádó bennszülöttekkel, hogy helytelen égitestekben imádni Istent, és évente tízezrével fiatalok vérét áldozni neki. A Szent Szűz példáját követve, az igaz Istent kell imádni, aki saját Fiát áldozza fel az emberiség üdvösségéért - egyszer s mindenkorra. A képről felismerték a Szűzanya hatalmát is, aki összezúzza a kő-kígyót, a Sátánt. A sokat szenvedett aztékok megtalálják a továbbélésükhöz szükséges természetfeletti létmagyarázatot, és az evangélium fényében felismerik emberi méltóságukat s földi küzdelmük végső célját.
A tilmán lévő képnek nemcsak a megjelenése volt csodálatos, hanem mindeddig való fennmaradása is az. A képen, sokszoros nagyításban sem látható ecset nyoma! A növényi eredetű ritka szövésű anyag nincs előkészítve festővászonnak, és erre nem is alkalmas. Ha nem festik be, 20 év alatt szétmállik. Ha megfestik, akkor már 5 év alatt tönkre megy. Ez a kép azonban sértetlenül fennmaradt 470 éven keresztül, pedig az első 116 év alatt még üveggel sem védték, sőt százezrek érintették és kormos, füstös viaszgyertyák megszámlálhatatlan tömegét égették előtte. A tilma festményt nem hordozó részét relikviaként széthordták, így a festmény ma 198x106 cm, melyen a Szent Szűz alakja 142 cm. Jelenleg üveg alatt hármas keretben (arany-ezüst-bronz) őrzik az eredeti bazilika közvetlen közelében felépített hatalmas méretű betonból készült új székesegyházban, annak 20000 zarándokot befogadó belső terében a szentély oltárasztalához vezető introitusként.

A tepeyaci jelenések óta 46 pápa uralkodását jegyzi fel az egyháztörténelem, s közülük 26 határozottan állást foglalt bullákban, körlevelekben, jubileumi megnyilatkozásokban e természetfeletti jelenség hitelessége mellett.



Tovább a szentekhez